מאמרים‏ > ‏

סיפורו של עבד - רוברט נוזיק

מתוך" "אנארכיה, מדינה ואוטופיה" .

תרגום מאנגלית: מאיר ברסלויער

בחן את המקרים העוקבים הללו, שנקראים בשם סיפורו של עבד, ודמיין שמדובר עליך.

1. ישנו עבד הנתון לחלוטין לגחמות אדונו האכזרי, הוא לעיתים קרובות מוכה באכזריות, מוזעק לעבוד באמצע הלילה, וכיוצא בזה.

2. האדון טוב יותר ומכה את העבד רק כשהעבד עובר על הכללים (לא ממלא את מכסת העבודה וכו'), הוא נותן לעבד מעט זמן פנוי.

3. לאדון יש קבוצה של עבדים, והוא מחליט שחלוקת הדברים ביניהם יהיו בדרכי נועם, והוא לוקח בחשבון את צורכיהם, השתדלותם וכו'.

4. האדון מרשה לעבדיו חופש של ארבע ימים בשבוע ולעבוד רק שלושה ימים באדמותיו. הם רשאים לעשות כרצונם בשאר הזמן.

5. האדון מרשה לעבדיו ללכת ולעבוד בעיר (או בכל מקום אחר שהם רוצים) עבור שכר. הוא דורש מהם רק שהם ישלחו לו שלושה שביעיות משכרם. הוא שומר לעצמו את הזכות לגייס אותם בחזרה לעבודה במטע שלו אם מקרה חרום מסכן את אדמותיו, ולהעלות או להוריד את הסכום של שלוש שביעיות שהם נדרשים לשלוח לו. הוא שומר לעצמו את הזכות להגביל את העבדים מלהשתתף בפעולות מסוכנות מסוימות שעלולות לאיים על התשלומים שהוא מקבל, למשל, טיפוס הרים ועישון סיגריות.

6. האדון מרשה לכל 10,000 העבדים שברשותו, חוץ ממך, להצביע, וההחלטה מתקבלת במשותף עד ידיהם. ישנו חופש דיבור ודיון ביניהם. ויש להם את הכח להחליט ולאיזה מטרה וכמה אחוזים ממשכורתך (ומשכורתם) הם מחליטים לקחת, אילו פעילויות מותרות ואילו אסורות וכו'.

ניקח הפסקה ברצף המקרים הללו כדי לבחון את המצב. אם האדון מסכים להעברת סמכות זו ואינו יכול להתחרט עליה, אדונך הוחלף. כעת יש לך 10,000 אדונים במקום רק אחד, למעשה יש לך אדון עם 10,000 ראשים, אולי ה 10,000 יהיו נחמדים יותר מהאדון הנדיב ממקרה 2. עדיין, הם האדונים שלך. עדיין, אפשר לעשות יותר. אדון נחמד (כמו במקרה 2) יכול להרשות לעבדו/עבדיו לדבר ולנסות לשכנעו להחליט החלטה מסויימת. המפלצת בעלת 10,000 הראשים יכולה גם כן לעשות זאת.

7. למרות שעדיין אין לך זכות הצבעה, יש לך את החופש (וניתנת לך הזכות) להכנס לדיון עם אותם 10,000, לנסות לשכנע אותם לאמץ חוקים שונים ולנהוג בך ובעצמם בדרך מסויימת. אחר כך הם הולכים ומצביעים על חוקים הנוגעים לסמכויותיהם הרחבות.

8. כאות הערכה לתרומה החשובה שלך לדיון, ה 10,000 מרשים לך להצביע כשובר-שוויון. הם מתחייבים על הנוהל הזה. אחרי הדיון אתה מסמן את החלטתך על חתיכת נייר, והם הולכים ומצביעים. במקרה שהם נחלקים בדיוק על אותו הצבעה, 5,000 בעד ו 5,000 נגד, הם יפתחו את הקלפי שלך ויכניסו לספירה את הקול שלך, מקרה זה אינו קורה לעולם, ולא קרה מקרה שבו פתחו את הקלפי שלך (אדון יחיד יכול גם להתחייב לתת לעבד שלו להחליט בנושא שעבורו, האדון, הוא שווה נפש לגמרי)

9. הם נותנים לך להצביע עימם, אם התוצאה היא בדיוק תיקו הקול שלך מכריע, בכל מקרה אחר אין השפעה על התוצאה.

השאלה היא: באיזה שלב בין מקרה 1 ולמקרה 9 זהו כבר לא "סיפורו של עבד"?

Comments